Czym jest LinkedIn?
LinkedIn powstał w 2003 roku. Jego założycielem jest Reid Hoffman. Z założenia portal ma być miejscem spotkań, nawiązywania kontaktów i wymiany myśli dla profesjonalistów. Wiele osób nazywa go zawodowym Facebookiem – nie bez przyczyny. Obecnie to największa społeczność tego typu, liczy sobie ponad 500 mln aktywnych użytkowników.
Jak założyć konto na LinkedIn?
Założenie konta na LinkedIn jest bardzo proste i darmowe (w podstawowej wersji dla nie-rekruterów). Wystarczy wejść na stronę LinkedIn.com oraz wypełnić formularz.
Przez następne kroki szybko przeprowadza system – należy wybrać kraj i kod pocztowy, określić czy jest się studentem, wypełnić informacje o pełnionym stanowisku i firmie, a także podać cel swojej obecności (np. szukanie pracy lub budowanie sieci kontaktów). Następnie na podany adres otrzymamy kod potwierdzający rejestrację i… właśnie dołączyliśmy do największej grupy profesjonalistów na świecie.
Jak prawidłowo uzupełnić profil na LinkedIn?
Zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle
Statystyki mówią, że profile, które mają zdjęcie są odwiedzane 14 razy chętniej niż te, które go nie posiadają. Ważną kwestią jest również dobranie odpowiedniej fotografii. Zdjęcia „z ręki” lub w lustrze lepiej zachować na inne okazje. Wizerunek na LinkedIn powinien być profesjonalny. Zdjęcie powinno być wyraźne i przedstawiać jedynie właściciela profilu.
To wersja najbardziej bezpieczna i uniwersalna. Osoby działające w branżach kreatywnych mogą pozwolić sobie na znacznie więcej. Ważne tylko, by te zasady łamać świadomie i mieć w tym cel. Warto także wiedzieć, że od niedawna LinkedIn ma wbudowany prosty edytor zdjęć – można w nim przyciąć fotografię, dopasować jasność i kontrast, a także nałożyć filtry.
Nagłówek
Nagłówek to miejsce, gdzie poza stanowiskiem można (a nawet trzeba!) wpisać słowa kluczowe, które najlepiej nas opisują. Dzięki temu jeśli ktoś poprzez wyszukiwarkę będzie poszukiwał osób podobnych do nas, trafi na właściwy profil. Dobrą praktyką jest dopisanie w nagłówku branży, np. „specjalista ds. marketingu, branża FMCG”. Poza branżą warto umieścić tu też kluczowe obowiązki. Np. „zarządzanie łańcuchem dostaw”, „kontroling” itd. To zwiększa znacząco szansę na odnalezienie przez potencjalnego pracodawcę.
Podsumowanie zawodowe
Wiele osób pomija ten element. Jednak warto o niego zadbać. Znajduje się na samej górze profilu, tuż pod zdjęciem, więc każda osoba odwiedzająca profil będzie miała okazję się z nim zapoznać. To także, podobnie jak nagłówek, dobre miejsce do umieszczenia kilku słów kluczowych. Jeśli opis będzie ciekawy i dobrze skonstruowany, zachęci do zapoznania się z pozostałymi informacjami. Co należy tu umieścić? Kluczowe kompetencje, najważniejsze doświadczenia i osiągnięcia.
Większości z nas trudno myśleć o sobie w takich kategoriach, jesteśmy raczej przyzwyczajeni do skromności. Jeśli masz problem ze sformułowaniem zwięzłego (ale nie przechwalającego) opisu poproś o pomoc kogoś bliskiego lub współpracownika.
Doświadczenie i wykształcenie
To bez wątpienia ważne elementy Twojej internetowej wizytówki zawodowej. Opisuj zatrudnienie od najstarszego do najnowszego. Warto dopisać również przedział czasowy pracy z dokładnością do miesięcy. Wymienienie stanowisk to za mało. Dopisz swoje kluczowe kompetencje i zakres obowiązków tak, by rekruter od razu miał świadomość Twoich umiejętności. Zwłaszcza, że w zależności od organizacji nazewnictwo stanowisk potrafi się różnić w znacznym stopniu.
Wciąż w przypadku wielu rekrutacji warunkiem koniecznym jest posiadanie określonego wykształcenia – wyższego, kierunkowego. Opisz więc swoje wykształcenie wraz z uzyskanymi tytułami. Możesz dodać również tematy prac dyplomowych, jeśli są ciekawe lub korespondują z Twoimi planami zawodowymi.
LinkedIn daje także możliwość uzupełnienia rubryk dotyczących społeczności i aktywności np. na uniwersytecie. Warto je umieścić w swoim elektronicznym resume. Zwłaszcza w sytuacji, gdy Twoje doświadczenie zawodowe jest niewielkie – na przykład jesteś świeżo upieczonym absolwentem. Członkostwo w kołach naukowych lub innych organizacjach pokazuje Twoją aktywność i zapał do działania. A to bardzo cenione cechy u pracowników!
Umiejętności na LinkedIn
Warto umieścić na LinkedInie również swoje umiejętności. W swoim profilu znajdziesz specjalną rubrykę, gdzie możesz je umieścić po przecinkach. System podpowiada Ci także pokrewne, popularne tagi. Poza informacją dla osób, które już odwiedziły Twój profil, wpisy mają dodatkową wartość – stanowią słowa kluczowe, po których można wyszukać osobę o konkretnych kompetencjach. Wybieraj je więc rozważnie i nie dodawaj zbyt wielu. Skup się na tych, które faktycznie posiadasz, a które będą potrzebne na stanowisku, do którego dążysz.
Ważnym aspektem społecznościowym umiejętności na Linkedinie są ich potwierdzenia. Osoby, które masz w kręgu kontaktów, mogą potwierdzić, że je posiadasz jednym kliknięciem. Jak je uzyskać? Najprostszy sposób to o nie poprosić. Możesz także potwierdzić umiejętności innych osób. Zwykle „odwdzięczają się” tym samym. Pamiętaj, by potwierdzać te kwalifikacje, których jesteś pewien – nie dawaj potwierdzeń wyłącznie dla uzyskania własnych.
Certyfikaty, szkolenia, znajomość języków
Zadziwiająco wiele osób pomija tę część swojego profilu na LinkedIn. Tymczasem umiejętności zdobyte na dodatkowych kursach często stanowią o przewadze konkurencyjnej Kandydata w procesie rekrutacji. Podobnie jak dobra znajomość kilku języków obcych, szczególnie ta potwierdzona odpowiednimi certyfikatami.
Słowem podsumowania
Im więcej merytorycznych i prawdziwych informacji przedstawisz na swój temat, tym większe masz szanse na otrzymanie propozycji, która odmieni Twoje życie zawodowe. Pamiętaj też, by na bieżąco aktualizować informacje na swoim profilu. Stopniowo rozszerzaj także swoją sieć kontaktów oraz udzielaj się w dyskusjach branżowych. Wszystkie te działania składają się na tzw. Personal branding, czyli budowanie marki osobistej.