
Po całym tygodniu intensywnej pracy marzymy o odpoczynku. Weekend to zawsze jest czas relaksu i regeneracji sił. Czas wolny spędzamy zazwyczaj w gronie najbliższych lub na zajęciach, które sprawiają nam przyjemność. W poniedziałek wracamy do pracy wypoczęci, zrelaksowani i gotowi do podjęcia nowych wyzwań w pracy. Co jednak w sytuacji, gdy mimo weekendowego odpoczynku nie czujemy się na siłach by w następnym tygodniu z pełnym zaangażowaniem realizować powierzone przez pracodawcę zadania? Powody takiego samopoczucia są różne. Często większość osób przypisuje złe samopoczucie oraz spadek motywacji czynnikom zdrowotnym lub przemęczeniu. Niestety nie zawsze objawy te, są faktycznym powodem złego samopoczucia.
Środowisko zawodowe, bowiem to w nim spędzamy ponad jedną trzecią dnia oddziałuje na nas bardzo mocno. Nawet jeśli sami nie zdajemy sobie sprawy z jego wpływu, to warto przyjrzeć się czy w gronie zespołu, z którym codziennie współpracujemy nie występują sytuacje czy wydarzenia, które powodują u nas spadek formy. Otoczenie, w którym przebywamy tak duża część naszego dnia bardzo mocno na Nas oddziałuje, nie zawsze jednak pozytywnie.
Firma, w której pracujemy powinna w modelu idealnym stwarzać pracownikowi warunki do rozwoju. Powinna pozwalać członkom zespołu na rozwój zawodowy poprzez realizację celów nie tylko firmy czy zespołu, do którego pracownik należy, ale również pozwalać na realizację indywidualnych potrzeb zawodowych i interpersonalnych. Problem pojawia się w sytuacji, gdy powierzone zadania nie są ciekawe dla pracownika lub gdy środowisko pracy staje się dla niego mało rozwojowe, toksyczne.
Kiedy warto rozważyć zmianę pracy …
… gdy firma nie dba o pracownika
Zaangażowanie pracownika w wykonywane obowiązki to jedno, natomiast aspekt dbania o rozwój i komfort pracy osób zatrudnionych to druga strona medalu. Pracodawca powinien umożliwić pracownikom dbanie o rozwój kompetencji i umiejętności. Istotne jest również zwrócenie uwagi na umożliwienie pracownikowi zachowania równowagi między pracą zawodową a życiem prywatnym, np. proponując pakiet benefitów, tj. zajęcia sportowe, darmowa opieka medyczna, czy możliwość pójścia na wyczekiwany urlop. Jeśli firma nie dba o rozwój pracownika oraz komfort pracy relacja nabiera jednostronnego charakteru, gdzie wyłącznie wymaga się, nie dając nic w zamian.
… gdy w sobotę pojawia się „weekendowy ból głowy”, a w niedzielę – strach przed nowym tygodniem
Stres w pracy wynikający z niedopiętych projektów, niezrealizowanych celów i niedotrzymanych terminów powoduje permanentnie napięcie. Warto sobie zadać pytanie, z czego wynika owa sytuacja, czy jest to niekompetencja pracownika, „przeładowany” zakres zadań, atmosfera wśród pracowników czy trudna sytuacja firmy na rynku. Ciągły stres powoduje trudność w skupieniu uwagi, złe samopoczucie, przemęczenie, a to z kolei prowadzi do spadku energii, efektywności pracy oraz nieprzyjemnych konsekwencji zdrowotnych. Warto zadać sobie pytanie czy gonienie za realizacją zadań jest warte poświęcanie satysfakcji, którą powinniśmy czerpać z pracy oraz bezcennego zdrowia.
… gdy wkradła się rutyna
Klika lat na stanowisku bez perspektywy rozwoju, poczucie, że osiągnęło się w firmie to, co do osiągnięcia było lub też zwyczajna potrzeba zmiany środowiska i obszaru zainteresowań – to sygnały nasuwające konieczność rozważenia zmiany pracy. Warto podjąć kroki i przemyśleć zmianę, bo rutyna zgasi w nas pasje i przyjemności do tej pory czerpane z wykonywanych obowiązków.
… gdy relacje w firmie pozostawiają wiele do życzenia
Firmę tworzą ludzie. Jednych cechują wysokie ambicje, drugich chęć realizacji powierzonych celów, innych natomiast motywuje możliwość wykonywania zadań w zespole projektowym. Każdy z pracowników ma różne aspiracje, inne podejście do wielu aspektów, odmienny poziom tolerancji względem pozostałych i różne wartości. Czasem są to wartości sprzeczne. Pracodawcy, ze swojej strony próbują minimalizować sytuacji podejmując działania integracyjne, treningi interpersonalne itp. Dojście do porozumienia i uzdrowienie atmosfery jest trudne do osiągnięcia, a na pewno trudne do osiągnięcia w krótkim czasie. To proces czasochłonny, a efekt podjętych działań widoczny będzie dopiero za jakiś czas. Wiele czynników wpływa na pozytywną atmosferę w pracy i wiele z nich musi ze sobą dobrze współdziałać by stworzyć atmosferę odpowiednią do efektywnej pracy. Relacje z przełożonymi również mają ogromne znaczenie. Powinny opierać się na profesjonalizmie, dystansie pracowniczym ale i dozie zaufania. To przepis idealny, choć nie zawsze realny do zrealizowania.
… gdy zakres obowiązków wzrasta a nikt nie docenia wysiłku pracownika
Gdy zaangażowanie pracowników w nowe projekty, skrupulatne podejście do powierzonych zadań i wywiązywanie się z nich, kreowanie nowych rozwiązań i pomysłów spotyka się jedynie z coraz to większa ilością obowiązków i brakiem uznania ze strony pracodawcy, to sygnał, że coś nie działa w systemie gratyfikacji oraz motywacji pracowników w firmie. Taka sytuacja nie wróży nic dobrego w dalszej perspektywie współpracy. Z czasem brak docenienia pracownika może wywołać w nim poczucie frustracji oraz niechęć do podejmowania nowych wyzwań i wywiązywania się z bieżących zadań, a praca stanie się wyłącznie przykrym obowiązkiem.
Podjęcie decyzji o zmianie pracy jest trudne i wielu pracowników odkłada tą decyzje w czasie. Trudno również spojrzeć na sytuację w firmie z dystansem. Nie jest to jednak łatwe. Warto skorzystać ze wsparcia jakie oferują firmy specjalizujące się w doradztwie personalnym. Wykwalifikowani specjaliści mogą przyjść z pomocą. Osoby, które na co dzień pomagając pracownikom w znalezieniu nowych pracodawców mogą pomóc w znalezieniu nowej drogi rozwoju w nowej firmie i pomóc sprawić by każdy poniedziałek był radosnym poniedziałkiem.
Alicja i Anna