Formalności, 09 sierpnia 2017

Praca w Niemczech wymaga niekiedy od nas posiadania samochodu. Jeśli decydujemy się na zakup i rejestrację auta na terenie Niemiec, musimy poznać procedury, które odrobinę różnią się od polskich. Poniżej znajdziesz instrukcję krok po kroku, jak przebiega rejestracja samochodu w Niemczech.

Rejestracja samochodu w Niemczech – lista potrzebnych dokumentów

  • Zulassungsbescheinigung Teil 1 oraz Teil 2 (dawniej Fahrzeugbrief oraz Fahrzeugschein) – czyli świadectwo rejestracji część 1 oraz część 2. Otrzymuje się je od sprzedającego.
  • Numer ubezpieczenia, z niemieckiego eVB-Nummer
  • Dowód osobisty lub paszport
  • Potwierdzenie meldunku
  • Zaświadczenie z TÜV (Technischer Überwachungs-Verein) o przejściu kontroli technicznej
  • Stare tablice rejestracyjne w przypadku pojazdów używanych (jeśli poprzedni właściciel nie wyrejestrował jeszcze pojazdu)
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania emisji spalin – Abgasuntersuchung (w skrócie AU)

Ubezpieczenie samochodu w Niemczech

Pierwszym krokiem po dokonaniu formalności z kupnem nowego samochodu na terenie Niemiec jest jego ubezpieczenie. Wymagane jest ubezpieczenie OC (Kfz-Haftpflichtversicherung). W pierwszych latach, zwłaszcza jeśli auto jest na kredyt, warto dopłacić i wybrać pełny pakiet AC (Vollkaskoversicherung). Wybieramy towarzystwo ubezpieczeniowe, a następnie decydujemy o pakiecie. Zakupu dokonać można przez internet, telefonicznie lub osobiście. Następnie należy zadzwonić do towarzystwa ubezpieczeniowego, by otrzymać eVB-Nummer (składa się z 7 cyfr i liter). Wystarczy mieć go zapisanego na kartce i podać przy rejestracji. Przyspiesza to cały proces, gdyż nie musimy czekać, aż ubezpieczalnia dośle pocztą komplet dokumentów. Numer przyznawany jest zwykle w ciągu 24 godzin od zakupu ubezpieczenia.

Rejestracja samochodu w Niemczech – do jakiego urzędu się udać?

W Niemczech za rejestrację pojazdu odpowiada Urząd ds. dopuszczania pojazdów mechanicznych do ruchu drogowego (Kfz-Zulassungsstelle). Wraz ze wszystkimi potrzebnymi dokumentami należy pójść do urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania. Tutaj możesz sprawdzić, gdzie znajduje się jednostka, do której musisz się udać: http://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassungsstelle. W urzędzie procedura wygląda podobnie jak w Polsce. Wystarczy pobrać numerek i czekać na swoją kolej.

Rejestracja samochodu – procedura w urzędzie

Urzędnik sprawdza przyniesione dokumenty. Jeśli niczego nie zapomnieliśmy i wszystkie druki są w porządku, urzędnik wyda dodatkową kartę pojazdu oraz kartę do automatu, w którym należy uiścić opłatę rejestracyjną.

Jak uzyskać niemieckie tablice rejestracyjne?

Z dodatkową kartą pojazdu, otrzymaną w Kfz-Zulassungsstelle, należy iść do firmy oferującej tworzenie tablic rejestracyjnych. Zwykle mieszczą się one blisko urzędu komunikacyjnego. Tablice wykonywane są za opłatą na miejscu.

Opłata rejestracyjna w Niemczech

Opłatę rejestracyjną należy uiścić w specjalnych automatach ustawionych w urzędach. Wystarczy umieścić w nich otrzymaną wcześniej od urzędnika kartę i zapłacić żądaną kwotę. Jej orientacyjna wysokość to 30-40 Euro.

Odbiór dowodu osobistego i karty pojazdu

Po wniesieniu opłaty rejestracyjnej automat wyda nam odpowiednie pokwitowanie. Wystarczy przedłożyć je i odebrać dowód rejestracyjny wraz z kartą pojazdu. Samochód jest gotowy do drogi!

Zobacz nasze oferty pracy w Niemczech

Ile kosztuje rejestracja samochodu w Niemczech?

Poniżej znajdziesz orientacyjne kwoty opłat rejestracyjnych. Mogą różnić się od siebie w zależności od gminy oraz roku, w którym rejestrujesz auto.

  • Rejestracja nowego pojazdu – 25 euro
  • Przepisanie w ramach jednego rejonu – 20 euro
  • Przepisanie z innego rejonu – 30 euro
  • Tablica rejestracyjna z wybranym numerem – dodatkowo 15 euro
  • Tablica rejestracyjna z zarezerwowaniem własnego numeru – 25
  • Wyrejestrowanie w obrębie rejonu – 5 euro
  • Wyrejestrowanie spoza rejonu – 10 euro
  • Rejestracja na nowo bez zmiany właściciela – 10 euro
  • Zmiana nazwiska/adresu -10 euro
  • Tablica rejestracyjna sezonowe – 30 euro
  • Tablice na samochód zabytkowy – 40 euro
  • Tymczasowa tablica rejestracyjna – 10 euro
  • Tablica rejestracyjna na wywóz pojazdu – 50 euro
  • Zmiana numeru tablicy rejestracyjnej – 30 euro
  • Zmiany techniczne – 10 euro
  • Przegląd (TÜV) – 100 euro

Jak wyrejestrować samochód w Niemczech?

Wyrejestrowanie samochodu w Niemczech odbywa się również w Kfz-Zulassungsstelle. Musisz zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty:

  • Zulassungsbescheinigung Teil 1 i Teil 2
  • Tablice rejestracyjne pojazdu, który ma zostać wyrejestrowany
  • Dowód tożsamości

Procedura wygląda podobnie jak przy rejestracji. Jednak na jej zakończenie tablice oznaczane są jako nieważne oraz właściciel otrzymuje stosowny wpis w dokumentach auta. W tym przypadku również wymagane jest wpłacenie odpowiedniej kwoty. Na koniec właściciel otrzyma potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu.

 

Tutaj znajdziesz najnowsze oferty pracy w Niemczech.

Zaaplikuj, znajdziemy Ci pracę

    Zapoznałem się z klauzulą informacyjną MONDI sp. z o.o. Moje dane będą przetwarzane w procesie rekrutacji na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) RODO. Zapoznałem się z klauzulą informacyjną MONDI sp. z o.o. Moje dane będą przetwarzane w procesie rekrutacji na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) RODO.
    Zostałem poinformowany, że w przypadku podania danych innych niż wynikających z zakresu art. 22 [1] Kodeksu pracy, dane przetwarzane są na podstawie zgody, którą mogę wycofać w każdej chwili, poprzez wysłanie wiadomości z żądaniem na adres mailowy: info@mondi.pl lub osobiście w siedzibie Administratora. Zostałem poinformowany, że w przypadku podania danych innych niż wynikających z zakresu art. 22 (1) Kodeksu pracy, dane przetwarzane są na podstawie zgody, którą mogę wycofać w każdej chwili, poprzez wysłanie wiadomości z żądaniem na adres mailowy: info@mondi.pl lub osobiście w siedzibie Administratora.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykorzystania ich w przyszłych naborach prowadzonych przez MONDI sp. z o.o., przez okres najbliższych 10 lat. Udzieloną zgodę mogę wycofać w każdej chwili, poprzez wysłanie wiadomości z żądaniem na adres mailowy: info@mondi.pl lub osobiście w siedzibie Administratora. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykorzystania ich w przyszłych naborach prowadzonych przez MONDI sp. z o.o., przez okres najbliższych 10 lat. Udzieloną zgodę mogę wycofać w każdej chwili, poprzez wysłanie wiadomości z żądaniem na adres mailowy: info@mondi.pl lub osobiście w siedzibie Administratora.