Rozwój Zawodowy, Miejsce Pracy, 22 lutego 2017

Pracujesz w home office, ale masz wrażenie, że jesteś mniej efektywny niż za biurkiem w firmie? Mam dla Ciebie 5 kroków do rozwiązania tego problemu.

1. Oddziel pracę i życie domowe

Brzmi prosto, ale wykonanie bywa jednym z największych wyzwań pracy zdalnej. Styl Twojej pracy nie powinien zbyt wiele się zmieniać w czasie pracy z domu. A prawdopodobnie nie wstajesz zza biurka w biurze, by wstawić pranie lub pobawić się z dzieckiem?

Ta zasada sprowadza się do wykonywania w godzinach pracy tylko czynności służbowych. Musisz do niej przekonać również domowników, co czasem okazuje się najtrudniejsze. Ale bez osiągnięcia tego podziału, home office nigdy nie będzie efektywny.

2. Poczuj się w pracy

Może Ci się wydawać, że największą zaletą pracy w domu jest możliwość przesiedzenia całego dnia w piżamie, najlepiej w łóżku. Wiem, że to kusząca wizja. Ale zachowanie porannych rytuałów pozwoli mózgowi przestawić się na „tryb: praca”. Pozostanie w łóżku to sygnał dla umysłu, że mamy wolne i nie trzeba nadmiernie wykorzystywać szarych komórek. To zabójcze dla kreatywności.

Nie namawiam do zakładania garnituru lub robienia makijażu, ale prysznic i przebranie się w schludne ubranie pozwoli poczuć, że zaczęliśmy już dzień.

3. Urządź przestrzeń home office

Ten aspekt ma mniejsze znaczenie, jeśli pracujesz w systemie home office sporadycznie. Jednak jeśli prowadzisz domową firmę lub po prostu większość czasu spędzasz za własnym biurkiem, docenisz wprowadzone zmiany.

Zainwestuj przede wszystkim w elementy podnoszące komfort. Wygodny, ergonomiczny fotel i biurko robią różnicę. Zgromadź też pod ręką niezbędne przedmioty, jak kalendarz, fiszki, długopisy i wszystko to, co zwykle pomaga wypełniać Ci obowiązki.  Jednocześnie pozbądź się z otoczenia prywatnych przedmiotów, takich jak książki, zabawki dzieci i wszystkich innych, które mogą Cię rozpraszać

4. Wyznacz godziny pracy i się ich trzymaj

Praca zdalna kusi, by poleżeć dłużej w łóżku. Oszczędność czasu faktycznie jest spora, bo obejmuje całość czasu przeznaczonego na dojazdy (w moim przypadku to godzina dziennie) oraz wszystkie krótkie chwile przeznaczone na biurowe small talk. Staraj się rozpoczynać i kończyć pracę w godzinach zbliżonych do standardowych. Ułatwi to zarówno kontakty z klientami i współpracownikami, jak i pozwoli zachować równowagę między życiem i pracą. Home office sprzyja niestety zachwianiu tej ostatniej, poprzez przenikanie dwóch sfer. Zapobiegaj temu zjawisku i przestrzegaj ustalonych godzin pracy.

5. Wspomagaj koncentrację

Mowa nie tylko o „małej czarnej”. Jest wiele metod, które pozwalają lepiej skupiać się na wykonywanych zajęciach. Jedną z nich jest wprowadzenie do otoczenia dźwięków lub muzyki sprzyjających pracy.

W moim przypadku najlepiej sprawdza się instrumentalny jazz. Jest także spora grupa osób pracująca przy dźwiękach natury – padającego deszczu, szumie wiatru czy szmerze wody w strumieniu. Jeśli chcesz spróbować, odwiedź darmowy serwis Noisili, który pozwala na darmowe korzystanie z gotowych kompozycji oraz tworzenie własnych za pomocą suwaków. A jeśli brakuje Ci biurowego gwaru dookoła, wypróbuj Coffitivity. Daje wrażenie pracy wśród kawiarnianych stolików. Do wyboru mamy kilka ścieżek dźwiękowych. Serwisy z muzyką, jak Spotify mają w swoim asortymencie specjalne playlisty z utworami sprzyjającymi koncentracji. Warto je przetestować.

Pracujesz w home office? Daj znać, co Tobie pozwala na dobre zorganizowanie pracy w domu. Wszystkie rady są dla nas cenne! :)

 

Karolina Chojnacka