
Choć obecnie dostępnych jest wiele programów i narzędzi pozwalających stworzyć atrakcyjną wizualnie prezentację, przygotowanie ciekawego, angażującego wystąpienia wcale nie jest tak oczywistą kwestią. Istnieje kilka istotnych elementów, na które warto zwrócić uwagę, aby utrzymać zainteresowanie słuchaczy, a także przekazać naszą wiedzę tak, aby mogli oni przyswoić ją bez większych problemów. Co zatem składa się na idealną prezentację?
Idealna prezentacja – zdefiniuj potrzeby swoich słuchaczy
Zanim w ogóle przystąpisz do formułowania treści i tworzenia slajdów odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań. Przede wszystkim musisz wiedzieć, kto jest Twoim odbiorcą, jaki potencjalnie ma poziom wiedzy na temat danego zagadnienia oraz czy wybrana tematyka będzie dla niego interesująca. Skup się na tym, co rzeczywiście powinieneś mu wyjaśnić, aby pogłębić jego wiedzę i umiejętności. Jeśli prezentacja ma charakter szkoleniowy, możesz w miarę możliwości przeprowadzić krótką ankietę na temat oczekiwań zadeklarowanych uczestników. Dzięki temu łatwiej będzie Ci dobrać zakres materiału tak, aby wynieśli z prezentacji to, co rzeczywiście jest dla nich istotne.
Przygotowywanie idealnej prezentacji
Gdy już dobrze wiesz, jakie treści powinna zawierać Twoja prezentacja, możesz przejść do jej tworzenia. Wygląd prezentacji ma tutaj niebagatelne znaczenie – nawet najciekawsze merytorycznie wystąpienie może okazać się nieudane, jeśli towarzyszyć mu będą przeładowane treścią, nieatrakcyjne wizualnie slajdy. Tutaj z pomocą przychodzą programy do ich tworzenia, które często zawierają już gotowe, przydatne szablony ułatwiające całe zadanie. Na czym wobec tego powinieneś skupić się podczas przygotowywania prezentacji?
Po pierwsze – estetyka!
- Zadbaj o to, aby prezentacja była przejrzysta, prosta, zawierała konkretne punkty i pojęcia – najlepiej w ujęciu hasłowym. Im mniej tekstu tym lepiej!
- Pamiętaj o doborze odpowiedniej czcionki – tutaj również doskonale sprawdzi się zasada prostoty, ponieważ zbyt fikuśna czcionka może odwracać swym wyglądem uwagę od tego, co rzeczywiście ma przekazywać.
- Kolorystyka jest istotna, ale skup się raczej na stonowanych barwach i postaraj się, aby tło nie powodowało wizualnego chaosu, a co najważniejsze – nie utrudniało czytelności tekstu.
Dla całości ważna jest także konsekwencja, dlatego zachowaj określony porządek – slajd tytułowy, slajd końcowy, jednolita czcionka, jasny podział zagadnień. Podziel treść na najważniejsze punkty i stwórz z nich ponumerowane, tak samo wyglądające, wyróżniające się wizualnie od pozostałej treści nagłówki.
Idealna prezentacja – nie tylko tekst
Jeśli masz taką możliwość, postaraj się zawrzeć w prezentacji zdjęcia, wykresy, a nawet fragmenty video. Są to elementy, które zdecydowanie uatrakcyjniają przekaz i czynią prezentację jeszcze łatwiejszą do zapamiętania. Zwróć jednak uwagę, aby nie przesadzić z ilością tego typu dodatków – jak w każdym przypadku ważny jest tutaj umiar. Przeładowana nimi prezentacja może przynieść odwrotne skutki i zbytnio rozproszyć słuchaczy.
Jak przeprowadzić idealną prezentację?
Twoje wystąpienie powinno być przemyślane, przećwiczone i dobrze przygotowane. Powinieneś bez patrzenia na rzutnik być w stanie powiedzieć, który slajd pojawi się jako następny. Oczywiście w trakcie wypowiedzi możesz zerkać na prezentację czy przygotowany skrypt, jednak nie możesz sprawiać wrażenia, że kolejne slajdy zaskakują Cię. Najgorszym rozwiązaniem jest również czytanie treści ze slajdów. Prezentacja jest swego rodzaju planem Twojej wypowiedzi, która powinna być swobodna, niezbyt szybka i wyraźna. Mów tak, aby żaden odbiorca na sali nie musiał zastanawiać się, co właśnie padło z Twoich ust. Oprócz tego istotne jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego z słuchaczami. Patrzenie w podłogę, na slajdy lub na kartkę z najważniejszymi elementami wypowiedzi skutecznie odwróci uwagę odbiorców. Jeśli oczekujesz ich zainteresowania, najpierw sam musisz im je okazać! Dobrym pomysłem może być wtrącenie jednego lub dwóch żartów – przyjemnie rozluźnią one atmosferę, a co najważniejsze, ułatwią utrzymanie skupienia wśród słuchaczy.
Powodzenia!