
Proces poszukiwania potencjalnych kandydatów dla większości organizacji jest procesem czasochłonnym i bardzo skomplikowanym. Czasochłonność wynika nie tylko z konieczności poświęcenia czasu przez wykwalifikowaną osobę w dotarciu do potencjalnego kandydata, ale również z dużej ilości etapów weryfikacji, które pozwolą zdiagnozować czy kandydat, jest osobą prezentującą preferowany przez organizację zasób kwalifikacji i kompetencji.
Poszukując kandydata na pracownika firmy zwracamy uwagę na wiele czynników np. motywacja czy też dyspozycyjność do podjęcia pracy, doświadczenie zawodowe, osiągnięcia i umiejętności. Poprzez skrupulatną analizę CV nie zawsze istnieje możliwość by zweryfikować powyższe informacje. Skutecznym narzędziem, które pomoże Nam dokonać weryfikacji kompetencji jest wstępna rozmowa telefoniczna, podczas której rekruter przedstawia kandydatowi ofertę współpracy oraz bada motywy podjęcia nowej pracy. Od sposobu przedstawienia oferowanego stanowiska zależy bardzo dużo. Często już na tym etapie obie strony dochodzą do wspólnego wniosku, że nie jest to najkorzystniejsza oferta dla kandydata np. z powodów prywatnych (np. brak możliwości relokacji w okolice zakładu pracy) czy preferencji zawodowych (rozbieżność oczekiwań firmy oraz kandydata jeśli chodzi o przyszły zakres zadań służbowych). Podczas rozmowy pojawia się możliwość wyjaśnienia wstępnych niejasności czy też obaw, z jakimi wiąże się ryzyko zmiany pracodawcy dla kandydata. Jeżeli oferta organizacji spotka się z zainteresowaniem odbiorcy, możemy przejść do kolejnego kroku, czyli spotkania bezpośredniego.
Często zwraca się uwagę kandydatom, że do takiego spotkania warto być przygotowanym i przyjść punktualnie na umówione spotkaniem, bowiem pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Ciężar odpowiedzialności, jaki jest spotkanie bezpośrednie z potencjalnym kandydatem w praktyce odczuwa nie tylko kandydat, ale również konsultant prowadzący projekt. Do każdej rozmowy kwalifikacyjnej następuje sumiennie przygotowanie. Każdy rekruter ma świadomość, że zadawanie schematycznych i nieuprzejmych pytań, mógłby spowodować rezygnację kandydata z udziału w dalszym procesie. Dlatego tak ważne jest dla konsultanta nawiązanie relacji z kandydatem w czasie spotkania. Nie jest łatwe zadanie, bowiem każda z osób z którą konsultant się spotyka, posiada inny zestaw talentów i umiejętności, który należy dostrzec, zweryfikować, a czasem zmierzyć np. posiłkując się ilościowymi narzędziami wspierającymi tradycyjne metody rekrutacji. Wszystkie działania ze strony osoby prowadzącej projekt prowadzą do określenia czy też zdiagnozowania profilu kandydata, gdyż może się okazać, że osoba którą zaprosił, jest świetnym kandydatem, ale nie na to stanowisko, na które aktualnie rekruter poszukuje pracownika.
Zatem, nie bójmy się, gdy zadzwoni do Nas konsultant z wieściami o niezakwalifikowaniu się do kolejnego etapu spotkań kwalifikacyjnych. Zadaniem rekrutera jest poszukanie osoby, która w jak największym stopniu będzie pasować do organizacji klienta, dla którego proces prowadzi. Nie załamujmy się, pozostańmy w kontakcie z rekruterem. Firmy rekrutacyjne zazwyczaj współpracują z dużą ilość firm i przedsiębiorstwa na terenie kraju jak i zagranicy. W takich sytuacjach, w pierwszej kolejności informacje o prowadzonym projekcie, otrzymują kandydaci, z którymi konsultant miał możliwość już się spotkać osobiście. Zaufajmy specjaliście z obszaru rekrutacji – może to właśnie on pomoże Wam znaleźć nowego pracodawcę i zmienić swoją drogę zawodową.
Anna i Wiktor