
Rekruter a rynek pracownika
Jedno z najczęstszych pytań, jakie pojawia się obecnie na rynku pracy, dotyczy tego, kto „trzyma władzę”: pracownicy, czy pracodawcy? W ciągu ostatnich lat, odwróciły się znacznie proporcje sił na tej płaszczyźnie. Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, gdzie to kandydat określa swoje oczekiwania, dyktuje warunki współpracy oraz poszukuje miejsca, w którym czeka go nie tylko stałe zatrudnienie, lecz także możliwość rozwoju zawodowego i osobistego.
Stosunkowo niewiele uwagi poświęca się natomiast osobom, które taki proces realizują. Rekruter jest poniekąd wizytówką firmy i reprezentuje ją na rynku pracy. Ponadto, odgrywa kluczową rolę w komunikacji pomiędzy kandydatem, a firmą poszukującą pracownika. Walka o talenty w obliczu niedoboru specjalistów powoduje konieczność dopasowywania się do obecnej sytuacji i potrzeb klientów, którymi są zarówno zleceniodawcy, jak i kandydaci poszukujący pracy. Ile „twarzy” ma współczesny rekruter, który uczestniczy w tych zmaganiach?
Zmiana znaczy sukces
Przyglądając się działaniom rekrutacyjnym z perspektywy rekrutera, ale również kandydata uważam, że aby sprostać dzisiejszym potrzebom rynkowym, należy przede wszystkim przyjąć perspektywę holistycznego rozwoju i nieustannego poszerzania swoich kwalifikacji. Na pierwszym miejscu plasują się oczywiście wysoko rozwinięte zdolności komunikacyjne i umiejętność nawiązywania relacji interpersonalnych. Jednocześnie pożądanymi cechami są: rzetelność, umiejętne zarządzanie czasem, odporność na stres i gotowość na szybkie tempo pracy. Wiarygodność natomiast sprawia, że działania rekrutera są transparentne, niezależnie od tego, w jaką rolę przychodzi mu się wcielić. Bycie ekspertem w branży HR, to codzienne odnajdywanie się w roli psychologa, doradcy personalnego, sprzedawcy, negocjatora, stratega i dyplomaty.
Rekrutacja kiedyś i dziś
Dotychczas zdaniem większości ludzi, rekruter był osobą, która po prostu rekrutuje, czyli poszukuje, prowadzi nabór. Wciąż wiele firm traktuje proces doboru kadr jako funkcję administracyjną, podchodząc do niego w sposób rutynowy. W rzeczywistości jednak powinien on przyjmować personalny wymiar. Jedynie w taki sposób można odnieść sukces i zatrudnić odpowiedniego kandydata, który wniesie wartość dla organizacji.
Rekruter wsparciem biznesu
W świecie biznesu zawód ten jest coraz częściej postrzegany jako pomost, rozumiejący i zaspakajający potrzeby firmy. Zaufanie, wzajemny szacunek i poczucie zaangażowania w pracę wpływają na wizerunek przyszłego przełożonego i przyczyniają się do podjęcia decyzji o chęci nawiązania współpracy przez kandydata. Stworzenie otwartej, przyjaznej i bezpośredniej relacji bywa kluczem do nawiązania kontaktu z odpowiednimi osobami.
Dobry rekruter działa również jak doradca klienta wewnętrznego i zewnętrznego. Odznacza się zmysłem wyczuwania potrzeb obu stron. Potrafi znaleźć odpowiednie rady i rozwiązania.
Kim jest rekruter dla kandydata?
W oczach poszukującego pracy to w głównej mierze partner, który pomaga w znalezieniu bardziej atrakcyjnego miejsca zatrudnienia, przygotowuje do spotkania z przyszłym pracodawcą, radzi, jaką ścieżkę kariery wybrać. Rekruter jest też osobą, która wykazuje zrozumienie dla trudności, z jakimi spotykają się osoby aktywnie działające na rynku pracy, znajdując jednocześnie optymizm dla tych, którzy są już zmęczeni poszukiwaniami lub nie potrafią sprecyzować priorytetów.
Sprzedaj kandydata firmie, sprzedaj firmę kandydatowi?
Świat rekrutacji zaskoczył mnie wymiarem sprzedaży, która kształtuje przyszłość kandydatów, wpływa na współpracę z klientem oraz wspiera proces decyzyjny zleceniodawców. Bardzo konkurencyjny rynek pracy rodzi konieczność opanowania umiejętności handlowca, który potrafi rozwiązywać problemy, myśli strategicznie i analitycznie. Umiejętność podejmowania trafnych decyzji na podstawie faktów i zaobserwowanych zachowań pozwala na uniknięcie błędów, na co zwyczajnie nie ma czasu i przestrzeni. Już od momentu nawiązania kontaktu z klientami i kandydatami, niezbędne jest przyjęcie roli negocjatora oraz dyplomaty. Sztuką staje opanowanie takich umiejętności komunikacyjnych, które pozwolą dowiedzieć się, jakie są rzeczywiste potrzeby obu stron i sprawić, by znalazły one punkt wspólny.
Znaleźć koniec tęczy
Rynek kandydata jest coraz wyraźniejszym trendem. O ile jeszcze dwa lata temu mówiło się o nim w kontekście trudnych do pozyskania specjalistów, dziś dotyczy wszystkich osób, zdających sobie sprawę ze swoich wartości i możliwości. Przy dużej świadomości otoczenia i dojrzałym rynku pracy, to dobry czas na budowanie przewagi jakością i skutecznością, a na to wpływ ma właśnie praca rekrutera. W związku z potrzebą docierania do określonej grupy ekspertów, proces rekrutacji stał się zadaniem wieloetapowym, wymagającym zdobycia odpowiednich kompetencji, aby sprostać zróżnicowanym potrzebom rynkowym. Tym samym rekrutacja zyskała wiele nowych twarzy i odcieni. Profesjonalne przygotowanie pozwala zwyciężać walkę o talenty oraz nawiązać efektywną współpracę z klientami. Natomiast wysokie i zróżnicowane kompetencje oraz kwalifikacje rekruterów mają pozytywny wpływ na jakość efektów w rekrutacji.
Która z ról wydaje się Wam najbardziej istotną? A może jest inna – którą pominęłam? Zapraszam do dzielenia się przemyśleniami w komentarzach!